Suomi dag 6 - Reisverslag uit Kouvola, Finland van Lotte - WaarBenJij.nu Suomi dag 6 - Reisverslag uit Kouvola, Finland van Lotte - WaarBenJij.nu

Suomi dag 6

Door: Lotte Dea

Blijf op de hoogte en volg Lotte

30 Januari 2015 | Finland, Kouvola

Woord van de dag: bedankt - kiitos
We werden vandaag opgewacht door Milla. We zouden deze ochtend betalen voor ons verblijf in de dorms en ook voor de borg van de sleutels. We moesten een tijdje wachten in het hoofdgebouw voordat het loket open was. Maar om de tijd te doden kregen we het nieuwe woord van de dag. Dat was kiitos. Dit konden we bij het loket meteen gebruiken toen we de bonnetjes kregen.
Gelijk daarna mochten we meeliften in Milla's auto. We zouden wel elke dag zo makkelijk opgehaald willen worden. (Ookal is het Lopen naar school nieteens zo ver) Op de parkeerplaats hebben we Milla geholpen met het zoeken naar een oorbel die ze die ochtend was verloren. Helaas hebben we niks gevonden. Waarschijnlijk gaat het twee maanden duren voordat de sneeuw weg is en die oorbel weer terug gevonden wordt.
In school moesten we eerst onze verf halen bij een andere klas die onze verf hadden meegenomen. We konden alleen toefjes verf meenemen op een velletje papier, dus op de terugweg hoopte ik dat er niet veel tegenliggers zouden lopen op de gang. In het lokaal waren niet zo veel leerlingen, misschien één of twee. Nu konden we weer in alle rust met schilderen. Ik heb nog steeds geen idee wat ik ga doen met het andere schilderij wat ik moet maken. Het moest abstract zijn en over mijn eigen gevoel bij kou en sneeuw gaan. Misschien dat ik maandag meer inspiratie heb?
Toen het 11.00 uur was gingen we weer lekker warm eten. Dit keer kregen we vissticks met aardappelpuree en sla. De vissticks hadden een citroennasmaak. Volgens mij was dit het beste eten van de week.
Na het eten gingen we aan de slag in het edelsmid lokaal. Hier gingen we leren om ons eigen armbandje te maken. Het meisje wat ons hielp was erg aardig en legde alles erg goed uit. Verder waren er nog andere leerlingen maar die waren allemaal druk bezig met het maken van mooie ringen. Jammer dat wij dat niet mogen doen.
De ringetjes maken voor de armband was erg leuk. We gingen meteen met echt zilver werken. Allemaal kregen we een zilveren draad. Deze draad moesten we om een soort brijnaald winden. Daarna konden we de ingedraaide draad van de brijnaald afhalen en gingen we naar een andere werkbank met erg grote lampen. Daar kregen we een uitleg hoe we 'chains' moesten maken. Door met een klem het zilver vast te zetten kon je met een zaagje de 'chains' doorzagen. Deze chains kon je per twee stuks aan elkaar zetten door tangetjes te gebruiken. Zo kreeg je uiteindelijk een lange slinger met zilveren schakels. Eerst was het ingewikkeld om het zilver te zagen, maar later raakte ik getraind en ging het heel gemakkelijk. We hebben ook alvast een armband voor de volgende keer uitgezocht. Die gaan we volgende week vrijdag maken! Helaas mochten we het armbandje niet meteen meenemen. Ze moeten nog gewogen worden om te bepalen wat ze kosten. Volgende week hoop ik dat we ze kunnen kopen.
Nadat we weer uitgerust waren in de dorms, ging ik samen met Marit nog een keertje naar de winkel 'Robin Hood'. We hebben volgens mij wel een uur door die winkel gespeurd naar leuke spullen en washandjes. Blijkbaar verkopen ze hier helemaal geen washandjes! Alleen grote sponsen. Nu hebben we een lapje stof gekocht, en gaan we die doormidden knippen om te gebruiken als waslapjes. Verder zag Marit nog een mooie koffer met vier wielen. Omdat ze had gezien hoe handig die koffers zijn om mee te nemen bij Margriet en mij, moest Marit ook zo'n koffer hebben. En ze heeft gelijk! Want die koffers hoef je bijna niet te dragen. Morgen gaan we waarschijnlijk zo'n koffer halen als de afmetingen kloppen. Toen we uit de winkel kwamen was het al heel erg donker. Het was licht toen we er naartoe liepen! Daarom gingen we snel weer terug naar de dorms.
We hadden afgesproken om samen met Wienette en Margriet op hun verdieping thee te gaan drinken. Theedrinken liep uit tot twaalf uur, maar het was wel heel gezellig met veel muziek luisteren en koekjes te eten die op moesten vandaag.
Eindelijk is het weekend! En morgen gaan we kijken in het centrum van Kouvola.
Moi moi!