Suomi dag 14 - Reisverslag uit Kouvola, Finland van Lotte - WaarBenJij.nu Suomi dag 14 - Reisverslag uit Kouvola, Finland van Lotte - WaarBenJij.nu

Suomi dag 14

Door: Lotte Dea

Blijf op de hoogte en volg Lotte

07 Februari 2015 | Finland, Kouvola

Vandaag hebben we kennis gemaakt met de Nederlander. Alleen Marit en ik gingen hem ophalen. Wienette en Margriet wilden uitslapen dus gingen ze niet mee. We hadden hem eerst niet gezien, maar blijkbaar stond hij al te wachten. Met z'n drieën zijn we naar de opendag gewandeld.
In school waren we een uur te vroeg (9.00 uur), het zou eigenlijk allemaal beginnen om 10.00 uur. Dus we moesten even een uurtje wachten. We hebben in dat uurtje een kleine rondleiding gekregen bij de schilderijen die onze klasgenoten hadden gemaakt. Het thema was Finse mythologie. Het waren best interessante schilderijen en foto's met diepe betekenissen.
Toen het 10.00 uur was zijn we door het hele gebouw gaan lopen. We hebben nu echt alle hoekjes gezien. (Inclusief het opslaghok voor schoonmaakmiddelen waar we perongeluk terecht kwamen)
We hebben eerst een modeshow gezien van de textielklas. Het was wel leuk om naar te kijken, maar het was maar 5 minuutjes wat erg kort was. Daarna heb ik bij een kraampje een beertje gekocht. Die is met de hand gemaakt en ik kon het gewoon niet laten liggen. We zijn ook naar de smederij gegaan waar we gisteren sieraden hadden gemaakt. Hier waren ook veel handgemaakte spullen te koop. Ik heb een ring gekocht die ik al eerder had zien liggen toen we voor het eerst in dat atelier kwamen. Het is wel leuk dat ik nu die ring ook echt gekocht heb van het meisje die het gemaakt heeft. Er werden ook dolken en zwaarden gesmeden in een ruimte naast het atelier. Het was daar heel erg warm door het hoge vuur wat heel veel vonken aan het spuwen was. Daarna gingen we door naar het lokaal waar leerlingen leren meubels en andere houten objecten leren te restaureren. Hier waren ook studenten die we al kenden van het lunchen op de eerste schooldag. Het was leuk om weer even met ze te praten en te zien waar ze mee bezig zijn. Iemand is bezig met een grote houten tafel. Hij probeert de tafel een oude gloed te geven. Hij verteld dat het nog lang zou duren voordat die tafel klaar was. Maar dat dat kwam door de andere projecten die hij ook nog open had staan. Een andere lunchgenote was bezig met leuke patronen op snijplanken te branden. Het zag er heel erg leuk uit. Ook hadden ze een tentoonstelling van een paar houten sieraden en snijplanken. Het lijkt allemaal heel erg professioneel gemaakt te worden, ze hebben ook echt alle machines en materialen tot hun beschikking.
Na deze indrukken zijn we erwtensoep gaan eten in de kantine. Het was niet heel erg lekker... Maar in ieder geval beter dan niets. Na de soep zijn we naar het horeca gedeelte van de school gegaan. Hier was niet zo veel te doen helaas. We hadden gehoopt op iets te proeven. Maar het was alleen maar te koop. Daarom zijn we naar een ander gebouw gegaan waar een opleiding voor de beveiliging is. Ze gaven een show in een soort dojo. De show bestond uit intensieve vechttechnieken en een klein toneelstukje met nog meer vecht en verdediginstaktieken.
Na zo veel indrukken zijn we terug gegaan naar de dorms. Hier hebben we even een kopje thee gedronken en wat bijgekletst. Daarna zijn we boodschappen gaan doen. Na de boodschappen gehaald te hebben, namen we afscheid van de Nederlander. Wat hebben we allemaal weer extreem veel nieuwe indrukken gekregen vandaag. Pfew
Moi moi!