Suomi dag 3 - Reisverslag uit Kouvola, Finland van Lotte - WaarBenJij.nu Suomi dag 3 - Reisverslag uit Kouvola, Finland van Lotte - WaarBenJij.nu

Suomi dag 3

Door: Lotte Dea

Blijf op de hoogte en volg Lotte

27 Januari 2015 | Finland, Kouvola

Vandaag stonden we op om 7.00 uur. Zo hadden we nog wat tijd om ons voor te bereiden op school. (Wat om 8.15 zou beginnen)
Marit en ik hadden afgesproken om Wienette en Margriet op te halen uit hun kamer om 8.00 uur. We moesten nog eventjes op ze wachten maar konden daarna gezellig met z'n vieren naar school lopen.
Eenmaal op school aangekomen konden we gelijk beginnen met de opdracht die we gisteren gekregen hadden. De eerste taak was om Finse schilderijen te bekijken. Hier hadden we boeken voor gekregen. De boeken waren in het Fins dus alleen plaatjes kijken was genoeg.
We hadden met een klasgenoot gepraat en hij liet ons een aantal van zijn schilderijen zien. Daarna zijn we gaan eten in de kantine. Een leerling heeft ons geholpen te identificeren wat alles was waar we uit konden kiezen. Het was ook mogelijk om vegetarisch te eten, maar wij kozen ervoor om het gewone menu uit te proberen. Tijdens het eten kwamen er nog meer studenten bij ons zitten en hebben we even met ze gepraat.
Na het eten gingen we naar buiten toe om foto's te maken voor de schilderijen die we de komende twee weken gaan maken. Hiervoor gingen we naar een groot bevroren meer in de buurt lopen. Nadat we ons hadden klaargemaakt in de dorms voor deze reis gingen we op pad. We liepen heuvels op en heuvels af, daarna dwars door een bos gevolgd door een stukje langs de snelweg. (er zat wel een hek tussen de snelweg en de gewone weg) Uiteindelijk kwamen we uit voor een klein tunneltje met daarnaast een bord waarop een skiër was afgebeeld. Ik wist niet wat dit bord betekende, maar dat werd al snel duidelijk toen we door het tunneltje waren gelopen. Het bleek een waarschuwing te zijn voor skiërs die langs konden racen. Gelukkig zijn we compleet en zonder kleerscheuren aan de overkant gekomen. Hier zagen we iemand in de verte op het bevroren meer vissen. Wij ploeterden door de wat hogere laag sneeuw richting de pier, die helemaal was ondergesneeuwd. Hier hebben we een leuke fotosessie gehouden. Helaas hebben we van het landschap niet zulke leuke foto's. De omgeving was veel te wit en de bomen waren te ver weg voor echte mooie foto's. Omdat het ineens wat kouder werd zijn we terug gaan lopen naar het bos. Hier hebben we nog wat foto's gemaakt. Marit had een leuk rood huisje gezien en wou die heel graag op de foto hebben. Daarna volgden nor meer huisjes die ook fotowaardig waren. Toen we uiteindelijk uit het bos waren gekomen gingen we gelijk door naar de supermarkt. We gingen kijken in één van de supermarkten waar ik benieuwd naar was. Deze supermarkt had meer keus dan de Lidl en we hebben weer goed ingeslagen om de rest van de middag door te kunnen komen. Verder waren er heel veel producten met de Moomins erop geprint. Moomin tandpasta, Moomin snoepjes, Moomin drinken, Moomin chips, Moomin etc.....
Gister hadden we perongeluk water met koolzuur gekocht. Hier kwamen we vandaag onverwachts tijdens de reis naar het bevroren meer achter. We hadden gedacht dit probleem op te lossen door limonade te kopen in de supermarkt. Alleen bleek de "limonade" toen we in de dorm kwamen ook al met koolzuur te zijn. Fins is nog best moeilijk..
Moi moi!