Suomi dag 4 - Reisverslag uit Kouvola, Finland van Lotte - WaarBenJij.nu Suomi dag 4 - Reisverslag uit Kouvola, Finland van Lotte - WaarBenJij.nu

Suomi dag 4

Door: Lotte Dea

Blijf op de hoogte en volg Lotte

28 Januari 2015 | Finland, Kouvola

Vandaag weer vroeg opgestaan. (7.00 uur Finse tijd) We hebben weer hetzelfde patroon gevolgd als gisterochtend. Dus Margriet en Wienette ophalen om 8.00 uur en met z'n vieren weer naar school gelopen. Op school kregen we tips van Milla over goedkoper naar Helsinki te reizen. We hebben nu in de planning staan dat we op Valentijnsdag (14 februari) naar Helsinki gaan. Ook gaat Erja (vorig jaar was zij bij ons een uitwisselingsstudent) ons misschien wat wegwijs maken in Helsinki.
Verder zouden we op school beginnen met het echte schilderwerk. Dit kon toch helaas niet doorgaan omdat de houten lijsten om het canvas op te spannen niet op voorraad waren. We hadden de oplossing om het zelf te kopen in het centrum van Kouvola. Ik heb nu latjes met de afmeting 31 en 26 cm. Morgen gaan we de latjes aan elkaar timmeren en eindelijk het canvas spannen.
Op school hebben we een extra opdrachtje gekregen. Dit opdrachtje houd een presentie geven over Nederland, onszelf en Art & Design in. Deze presentatie gaan we volgende week woensdag houden voor eerste jaars studenten.
s'Middags zijn we naar de alleswinkel Robin Hood gegaan. Het kwam over als een soort Wallmart. Hier hebben we gekeken wat theedoeken en readymade canvassen kosten.
Eenmaal terug in de dorms zijn we extra pannen, een broodrooster en extra stoel gaan halen bij het hoofdkantoor van de dorms. Daarna hebben Marit en ik onze kamer verbouwd. Nu hebben we het bureautje zo gezet dat we er samen kunnen tekenen, eten en Skypen. De kamer voelt nu echt persoonlijker aan. Ook hebben we de muur versierd met leuke plaatjes, foto's, posters en tekeningen die we verzameld hebben. Het ziet er echt zo gezellig uit hier!
We krijgen nu elke dag een nieuw Fins woord om te leren. Gisteren was het woord van de dag "moi", wat hoi of hallo betekent en vandaag kregen we "goede morgen" te leren, dat is "huomenta". Om de woorden niet te vergeten hangen we een lijstje op in onze kamer waar we elke dag een woordje toevoegen.
Moi moi!